Пошук
  • Владислав Пелих

Психологічні паски грошей


Щодня ми працюємо та заробляємо гроші. У нас може бути стабільний дохід, та грошей може стабільно не вистачати. У чому ж причина? А відповідь проста – маючи роботу з грошима, дуже легко потрапити у одну з психологічних пасток, що призводять до поспішних та не до кінця обдуманих рішень. Які ж є психологічні пастки та як їх уникнути?


Ілюзія контролю

Люди, які починають бізнес, створюють власну ілюзію пастки. Вони впевнені у собі, і вважають, що контролюють усе. Вони не розглядають варіанти невдачі. Спостерігаючи за справою «сусідів», людина розглядає варіанти їхнього провалу, а ось у ставленні до себе таких думок не виникає.

Ця самовпевненість часто змушує людей бачити лише зовнішню оболонку всього. І у певний критичний момент мозок не знає, які генерувати ідеї, тому що він до цього не готовий, він знає, що все було добре.

Щоб не попасти чи виплутатися із цієї пастки потрібно розвіяти цю ілюзію. Є фактори, які залежать від вас – починати чи не починати бізнес; яку суму вкладати і т.д.. Є чинники, які від вас не залежать – інфляція, карантин і т.п. Якщо у першому випадку все залежить саме від вашого вибору, то у другому випадку – вам потрібні варіанти відступу чи варіанти альтернативи. Не думайте, що ви контролюєте машину на великій швидкості, ви лише контролюєте напрямок, у якому вона їде. Розглядайте варіанти можливих невдач і відразу спроби вирішення. Так ви більш раціонально будете витрачати та вкладати гроші.


Я, мені, моє

Багато, хто інвестує свої гроші у акції, і вважає себе ринковим експертом. Людина хоче передбачити підняття ціни на свої вкладення, хоче передбачити рух фондового ринку чи вирішує, що зможе виявити новий Microsoft. На Уолл-стріт поширеною є фраза «З рівнем води піднімаються і всі човни». Це означає, що навіть «погані» акції можуть піднятися в ціні, якщо весь ринок іде вгору.

Багато людей гіперболізують важливість власних рішень і не розуміють, що їхні інвестиційні результати залежать від економіки країни та фондового ринку, які ростуть вверх чи вгору, а вони просто опинилися у потрібний час і в потрібному місті. Якщо говорити простіше, то не важливо у яку компанію ви вклали, приріст чи спад залежить від життя ринку, а не від компанії. Суть полягає лише у сумі, яку ви у кінцевому результаті отримаєте чи втратите.

На одні і ті ж граблі

Будучи самвпевненими у фінансових справах варто поставити питання – не чому ми такі, а чому ми такими залишаємося? Варто розуміти, що бути самовпевненим і мати оптимістий погляд на життя – це різні поняття. Насправді оптимізм досить добре впливає на світ, він ним рухає. Проблема самовпевненості швидше у тому, що люди спираються на оптимізм,отримай у минулому, на свій опимістичний попередній досвід.

По правді, люди не вміють вчитися на своїх помилках, тому фраза «знову на ті ж самі граблі» часто використовується у нашому словнику. Психологи пояснюють це тим, що ми більше фокусуємося на майбутнє, уявляємо собі прибуток, а не на минулий досвід. Ми не думаємо про те, які чинники вплинули на позитивий чи негативний результат фінансів у минулому, а забуваємо про це і робимо все імпульсивно.


Давні знайомі

У більшості розвивається ефект власності, а разом з тим і прив’язаності. Люди переоцінюють бізнес чи свій вклад, інвестицію у щось, але не оцінили б це так, якби не володіли цим. Вони можуть легко витрачати на це гроші і надалі.

Про прив’язаність можна сказати теж саме. У людей завжди є альтернатива, але лише меншість нею скористаються. У більшості досліджень людина обирає стару модель, тому що вона вже відома, аніж нову. Така пастка може насправді дуже багато «забрати» у людини. До прикладу, люди можуть користуватися інтернетом від «старого» провайдера,навіть якщо ціна виросте і послуги не будуть задовольняти клієнта, як раніше. А все тому, що людина звикла і боїться змін. Вона не готова змінювати уже щось провірене на невідоме. Це стосується усього – дистриб’юторів, місця проживання, бензину, їжі тощо. Ця пастка одна із чорних ям, із яких людям дуже важко вибратися.


Втоплені витрати

Одна із найбільш поширених психологічних грошових пасток не лише у бізнесі, але й у повсякденному житті. Люди не хочуть закривати справу, яка є збитковою, через те, що в неї вони вклали багато зусиль та грошей.

Втоплені витрати – це кошти, які уже витрачені, їх вам ніхто не поверне. Якщо ви будете продовжувати вкладати час і зусилля на бізнес, який не приносить прибутку, то втратите ще більше. А ви б могли ці гроші витратити на те, що примножить ваші доходи.




2 перегляд

© Львівський центр розвитку бізнесу, 2018 - 2020. Усі права захищено.

​​Подзвоніть нам:

+380671771705

Михайло

Знайдіть нас:

м. Львів, вул. Зелена, 109 (праве крило), 4-й поверх